Zaměření školy
Proč potřebuje nadané dítě speciální péči?
Nadané děti dosahují výkonů nad rámec běžného průměru populace a vzhledem k tomuto specifickému vývoji potřebují adekvátní péči.
Důkladná znalost charakteristik nadaných, správná identifikace a podrobné zkoumání struktury jejich nadání je prvním a nejdůležitějším krokem v péči o nadané s cílem rozvoje jejich osobnosti a maximalizace jejich potenciálu.
Jaké jsou specifické rysy nadaných a jak na ně reagujeme?
V intelektové sféře přesahují své okolí
- tvorba individuálních vzdělávacích programů, akcelerace učiva
- rozšiřování, prohlubování, obohacování učiva
U nadaných často platí, že raději pracují sami
- samostatná práce (nenutíme k práci ve skupině)
- citlivý nácvik týmové spolupráce
Nudí se při běžných, rutinních a velmi lehkých úkolech
- tvorba pracovních listů, učebních pomůcek, materiálů, vymýšlení, obměňování her a činností, při kterých si osvojují nové učivo, mezipředmětové vazby
- projektové vyučování
Častá je vysoká míra perfekcionismu
- kladení otázek a odpovědí
- obhajoba vlastní práce
- naslouchání jiným
Kritické myšlení a vysoká míra citlivosti a vnímavosti zaměřené na sebe i do „světa“: silná potřeba fair-play, existenciální úzkosti, impulzivita, přecitlivělost
- emočně podpůrné a přátelské prostředí
- slovní hodnocení
- ranní kruhy
- partnerská spolupráce učitel - žák - rodič - psycholog (velký důraz na osobnost učitele); škola je bezpečné místo, kde je dítě přijímáno a motivováno
Jak podporujeme zájmy dítěte?
- nepovinné předměty a kurzy
- projekty, olympiády a soutěže
- spolupráce s odborníky v dané oblasti
- podnětné prostředí